بازار مسکن در سال ۹۸ طبق اظهارات کارشناسان مسکن و تحلیل‌گران با توجه به رکود فعلی وضعیت بازار مسکن و ثبات نسبی بازار ارز پیش‌بینی می‌شود که در ماهای پایانی سال جاری قیمت مسکن هیچگونه افزایشی نداشته باشد.

می‌توان گفت اگر روند کنونی ادامه داشته باشد در سال آینده وضعیت بازار به ثبات نسبی خواهد رسید. که با ایجاد این ثبات شرایط برای خریداران واقعی به وجود می‌آید. از طرفی احتمال کاهش قیمت مسکن در سال آینده بسیار کم می‌باشد و تنها در صورت پایدار ماندن این شرایط برخی فروشندگان ممکن است ملک خود را به قیمت پایین بفروشند.

لازم به ذکر است که در بررسی رفتار بازار می‌توان به این نتیجه رسید که بعد از افزایش قیمت‌ها بازار به یک ثبات نسبی می‌رسد و سپس وارد دوران رکود می‌شود تا بازار و متقاضیان بتوانند با شرایط پیش آمده خود را هماهنگ کنند. بنابراین پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۹۸ به این صورت است که بعد از به صفر رسیدن افزایش قیمت وارد دوره ثبات نسبی می‌شویم به طوریکه متقاضیان خود را با شرایط پیش آمده سازگار می‌کنند.

مروری بر نیاز سالانه کشور به مسکن

عوامل موثر در پیش‌بینی بازار مسکن

از نظر کارشناسان و تحلیل گران وضعیت مسکن عوامل مختلفی بر پیش‌بینی بازار مسکن تاثیرگذار هستند. یکی از این عوامل تعداد معاملات املاک می‌باشد که توسط دفاتر مشاور املاک ثبت شده‌اند. بنابراین بررسی تعداد معاملات صورت گرفته می‌تواند یک عامل در پیش‌بینی آینده وضعیت مسکن به شمار آید.

عامل دوم که می‌تواند در پیش‌بینی وضعیت مسکن موثر باشد شرایط فروش املاک و نحوه خرید و فروش املاک است. زیرا این عامل نشان دهنده توانایی و قدرت خرید متقاضیان می‌باشد.

برای مثال در ماه‌های اخیر تمایل متقاضیان به خرید واحدهای مسکونی چند سال ساخت و ارزان قیمت در مناطق جنوبی تهران بیشتر بوده است که نشان دهنده کاهش قدرت خرید متقاضیان می‌باشد.

می‌توان گفت اکثر متقاضیان به خرید واحدهای مسکونی با متراژ پایین تمایل پیدا کرده‌اند. از طرفی عدم ثبات بازار طلا، ارز و کاهش سود بانکی بر وضعیت مسکن بسیار تاثیر گذاشته‌اند. زیرا با افزایش قیمت طلا، ارز و کاهش سود بانکی سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن تمایل پیدا می‌کنند.

در مقابل به دلیل افزایش قیمت مصالح و به دنبال آن کاهش ساخت و ساز شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود. بنابراین می‌توان گفت عوامل متعددی بر پیش بینی بازار مسکن درسال ۹۸ موثر می‌باشند.

مهدی سلطان محمدی کارشناس اقتصاد مسکن بیان کرد قیمت مسکن به اندازه نرخ ارز افزایش پیدا نمی‌کند اما با توجه به افزایش ۳۵ درصدی دستمزدها قیمت تمام شده مسکن افزایش خواهد داشت. همچنین بیان کرده‌اند با توجه به افزایش عجیب غریب قیمت در سال ۹۷ دیگر در سال ۹۸ افزایش قیمت مسکن نخواهیم داشت.

ایشان اظهار داشتند یکی از عوامل موثر رشد قیمت مسکن افزایش نرخ ارز بعد از تحریم‌ها بوده است. درست است که بازار ارز و مسکن همسو و همتراز یکدیگر هستند اما این بدان معنا نیست که با افزایش ارز قیمت مسکن هم به همان اندازه رشد داشته باشد. حتی می‌توان گفت رشد قیمت مسکن نصف رشد قیمت ارز است. ارز با تاثیر گذاشتن بر قیمت مصالح در نهایت بر قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد.

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از نهاده‌های ساختمانی در داخل کشور تولید می‌شوند اما تجارت جهانی از عوامل اصلی گران شدن نهاده‌های ساختمانی متناسب با ارز به شمار می‌رود. بنابراین کالاهایی که در جهان مبادله می‌شوند همسو با نرخ ارز دچار نوسانات خواهند شد. برای مثال قیمت مصالح فلزی همسو با قیمت دلار ۸۵۰۰ تا ۹۵۰۰ تومان شده است.

بهتر است بدانید که در دراز مدت نرخ مسکن و نرخ ارز باهم همسو شده و سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را وارد بازار مسکن خواهند کرد تا باعث حفظ دارایی‌های خود شوند. به همین دلیل قیمت مسکن فراتر از نرخ تورم و کمتر از نرخ ارز شده است.

6153864 478

پیش‌بینی رشد قیمت مسکن همسو با نرخ تورم

عواملی که در سال ۹۷ بر قیمت مسکن تاثیرگذار بوده‌اند در سال ۹۸ تاثیرات ضعیف‌تر اما پابرجاتری خواهند داشت. با توجه به امکان افزایش قیمت ارز و رشد ۳۵ درصدی دستمزدها باعث می‌شوند قیمت تمام شده ساختمان افزایش داشته باشد و نرخ مسکن دچار نوسانات شود.

بنابراین تورمی در حوزه مسکن اتفاق نمی‌افتد و بازار مسکن در سال ۹۸ دارای رشد خواهد بود اما جهش قیمت خواهیم داشت. از طرفی انتظار می‌رود روند رشد قیمت مسکن در سال ۹۸ همسو با نرخ تورم یا حتی کمتر از آن باشد.

همچنین براساس گزارشات منتشر شده توسط بانک مرکزی بهمن ماه سال گذشته متوسط قیمت مسکن ۹ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان بوده است که در مقایسه با ماه بهمن سال ۹۶ افزایش رشدی در حدود ۱٫۷ درصدی و ۸۵٫۱ درصدی داشته است. در مقابل حجم معاملات ماه بهمن در تهران ۹۳۰۰ واحد بوده است که در مقایسه با دی ماه رشد ۳۹ درصدی داشته است اما نسبت به دی ماه سال ۹۶ با افت ۴۹٫۲ درصدی همراه بوده است.