آیا وضعیت بازار مسکن بهبود می‌یابد یا خیر؟

وضعیت بازار مسکن

وضعیت بازار مسکن این روزها حاکی از افزایش دنباله دار قیمت مسکن است که هم در زمینه خرید و فروش و هم در زمینه رهن و اجاره تاثیر خود را نمایان‌تر کرده و مسئولین به دنبال این افزایش به دنبال راهی برای بهبود وضعیت بازار مسکن هستند تا شاید مردم حداقل در رهن و اجاره مسکن مشکلی پیدا نکنند. با اینکه افزایش قیمت مسکن تنها در معاملات خرید و مسکن نبوده و به معاملات رهن و اجاره نیز سرایت کرده، به گونه ای که در فصل رهن و اجاره مسکن بسیاری از مستاجرین با افزایش میزان اجاره بها و پیش پرداخت مواجه شده اند و برای تامین این مبلغ به مشکلاتی برخورده اند.

در صورتیکه این روند ادامه پیدا کند، وضعیت بازار مسکن به رکودی بیش از پیش و تورم منجر خواهد شد. با این وجود مسئولین به دنبال راهی هستند تا وضعیت بازار مسکن را بهبود بخشند و در پی آن راهکارهایی را ارائه داده اند که هنوز یه طور قطع اعلام نشده است.

راهکارهای دولت برای بهبود وضعیت بازار مسکن

بانک مرکزی طرحی را ارائه داد مبنی بر اینکه میزان وام مسکن افزایش یابد و این وام متناسب با جمعیت شهرها می تواند متغیر باشد. به عنوان مثال برای شهرهای بزرگ مانند تهران سقف وام می تواند تا 160 میلیون افزایش پیدا کند اما میزان آن برای شهرهایی با جمعیت کمتر می تواند تا 80 و 60 میلیون برسد.

اما با افزایش قیمت مسکن به 13 میلیون و 270 هزار تومان به ازای هر مترمربع، این وام شاید تنها به عنوان یک سوم و یا یک دوم کل هزینه مسکن باشد و تامین مابقی آن باید از سوی خود مردم انجام شود.

راه‌اندازی صندوق حمایت از مستاجرین

یکی دیگر از پیشنهادات دولت برای بهبود وضعیت بازار مسکن، راه اندازی صندوق حمایت از مستاجرین است که هنوز بر سر میز دولت است و اقدامی مبنی بر راه اندازی آن صورت نگرفته است. علت اینکه این صندوق تا به امروز راه اندازی نشده است، وضعیت اقتصادی کشور است که اوضاع بحرانی را سپری می کند. از سویی دولت در معاملات نفتی دچار مشکل شده و از سویی دیگر  دولت به بانک ها بدهکار می باشد و در تامین اعتبار برای راه اندازی این صندوق دچار مشکل خواهد شد. به ویژه که تعداد مستاجرین در کشور کم نبوده و برای تامین چنین تسهیلاتی دولت باید ابتدا از برخی از بحران ها گذر کند تا موفق به راه اندازی این صندوق و حمایت از مستاجرین شود. شاید به نوعی موفق به بهبود وضعیت بازار مسکن و حداقل از ناحیه مسکن شود.

افزایش تولید مسکن

مسئولین و فعالان اقتصادی طرحی را مبنی بر افزایش تولید مسکن ارائه دادند. در این طرح با پیش بینی افزایش میزان تولید مسکن می تواند به بهبود بازار مسکن و کاهش قیمت مسکن کمک کند زیرا با افزایش مسکن، میزان رقابت برای معامله مسکن افزایش خواهد یافت و نتیجه نهایی این طرح این است که صاحبین املاک ناچار به کاهش قیمت مسکن خواهند شد.

افزایش سرمایه‌گذاران در زمینه تولید مسکن

در صورتی که سرمایه گذاران بازار بورس، بازار سکه و طلا و بازار ارز، سرمایه های خود را از این بازارها خارج کنند و در زمینه مسکن سرمایه گذاری کنند می توانند به بهبود وضعیت بازار مسکن کمک کنند. آنطور که برآورد شده با افزایش میزان تولید مسکن، انتظار می رود که قیمت مسکن کاهش یابد و وضعیت بازار مسکن روند بهتری را طی کنند.

کنترل نرخ ارز

از سویی برخی از فعالان اقتصادی و فعالان بازار مسکن این پیشنهاد را ارائه داده اند که در صورت کنترل نرخ ارز می توان روند افزایش قیمت مسکن و وضعیت بازار مسکن را کنترل کرد. این در حالی است که روند افزایش قیمت مسکن مستقل از بازار ارز عمل می کند. به طوری که بسیاری از فعالان بازار مسکن، افزایش قیمت مسکن را نشات گرفته از نرخ ارز می دانند اما ادامه پیدا کردن آن ارتباطی به نرخ ارز ندارد.

در نظر گرفتن مالیات برای صاحبین املاک

دولت برای کنترل وضعیت بازار مسکن به ویژه زمانی که قیمت مسکن افزایش پیدا کرد، بسیاری از صاحبین املاک قیمت رهن و اجاره ملک خود را افزایش دادند که منجر به خالی ماندن ملک آنها شد. به طوری که بسیاری از صاحبین املاک به جای اجاره مسکن و در قرار دادن آن در چرخه اقتصادی، ترجیح دادند ملک آنها تخلیه شود. دولت برای مقابله با چنین وضعیتی، مالیاتی را برای صاحبین املاک در نظر گرفت تا صاحبین املاک را مجبور کنند که ملک خود را در معرض اجاره و یا رهن قرار دهند. در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، وضعیت بازار مسکن از رکود خارج شده و وارد وضعیت بهتری خواهد شد.

آیا راهکارهای دولت می‎تواند در بهبود وضعیت بازار مسکن تاثیرگذار باشد؟

تمامی طرح ها و پیشنهادات ارائه شده به دولت و توسط دولت، مورد بررسی بسیاری از افراد و فعالان قرار گرفت و می توان گفت هر یک از طرح ها در صورت عملی شدن می توانند به بهبود وضعیت بازار مسکن اما این کاملاً  قطعی نیست، به ویژه با وضعیت اقتصادی فعلی کشور و بحران هایی که سپری می کند.