حداقل نقدینگی برای خرید مسکن در تهران چقدر است؟

توأمان با رشد شدید قیمت در تهران این روز ها برای خرید یک واحد مسکونی در مناطق جنوبی تهران هم باید دست کم 150 میلیون تومان پول در اختیار داشت.

به زعم این که در سال گذشته متقاضیان واحد های مسکونی در جنوب تهران با در اختیار داشتن کمتر از 100 میلیون تومان پول و با رهن دادن واحد خریداری شده و دریافت وام مسکن می توانستند به صاحب خانه شدن فکر کنند، قیمت همین واحد های مسکونی در شرایط فعلی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. این روز ها رشد قیمت های مسکن خبرساز شده است و همه از سردرگمی در این بازار سخن می گویند. در شرایط فعلی برای این که بتوان یک واحد 40 متری را در قسمت های جنوبی تهران خریداری نمود لازم است دست کم 150 میلیون تومان سرمایه در دستمان باشد، هر چند واحد هایی که حتی در قسمت های جنوبی تهران با پرداخت 150 میلیون تومان بتوان آن ها را خریداری کرد نیز اندک است با این حال به نظر می رسد خریداری واحد های ریزمتراژ در قسمت های جنوبی کشور با در دست داشتن چیزی حدود 150 تا 200 میلیون تومان میسر می باشد. این در حالی است که قبل از تابستان سال گذشته همین فایل ها را با در دست داشتن مبلغی کمتر از 100 میلیون تومان هم می توانستیم خریداری نماییم.

این درحالی است که کف نقدینگی اعلام شده برای خرید تعدادی از واحد های ریزمتراژ در قسمت های پرمتقاضی جنوب تهران در مناطق 10، 11، 12 و… به 200 میلیون تومان رسیده است. دو منطقه 10 و 11 به عنوان بهترین محله هایی شناخته می شوند که می توان در آن ها واحد های کوچک متراژ با قیمت های مناسب را خریداری نمود ضمن این که تنوع چشمگیری در میان واحد های عرضه شده موجود است که دست خریدار را برای انتخاب فایل باز می گذارد، با همه این ها در شرایط فعلی حتی فایل های موجود در این مناطق هم با رشد قیمت همراه شده اند و تعداد فایل های عرضه شده در این مناطق با روندی نزولی همراه شده است، در هفته اخیر در میان ارزان ترین واحد های عرضه شده به بازار، دست کم 200 میلیون تومان به عنوان نقدینگی برای خرید این واحد ها نیاز بوده است، که از میان آن ها می توان به واحدی 38 متری اشاره کرد که شرایط خرید آن پرداخت 204 میلیون تومان به صورت نقد بوده است ضمن پرداخت 120 میلیون تومان وام و 55 میلیون تومان هم رهن به متقاضی با این حال در مناطق پایین تر (واحد مذکور در منطقه 10 بوده است)، امکان خرید با کف نقدینگی 150 میلیون تومان هم وجود داشته است با این مبلغ می توان نهایتا واحدی 40 متری را خریداری کرد.