به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، در حوزه مسکن هر چند سال یکبار شاهد رشد قیمت هستیم از این رو نمی توان ادعا کرد افزایش قیمت در حوزه مسکن، غیر عادی و مسئله ای جدید است.

همه می دانیم ایران کشوری است وسیع که کمبود زمین و مسکن را به هیچ عنوان نمی توان به آن نسبت داد، با این حال رشد قیمت ها در این حوزه به نوعی بوده است که بسیاری از افراد را از چنین بازاری دور کرده و سبب شده خیلی از متقاضیان از خرید مسکن عاجز باشند. این درحالی است که معاون وزیر راه و شهرسازی ادعا می کند رشد قیمت مسکن آن هم چند سالی یکبار کاملا طبیعی است و مسئله ای نیست که برای نخستین بار نمود پیدا کرده باشد.

خوب می دانیم حقوق و دستمزد مدیران و جامعه مدیریتی فاصله قابل توجهی به دیگر اقشار جامعه دارد و این عامل سبب شده است حجم بالایی از مدیران از نظر سرمایه و دارایی جایگاه بسیار مطلوب و راضی کننده ای داشته باشند، این بالا بودن سطح درآمد سبب شده است که مدیران به خوبی نتوانند وضعیت اقتصادی و معیشت دیگر اقشار جامعه را درک کرده و فهم روشنی از شرایط آن ها داشته باشند از این رو گاهی صحبت هایی را اظهار می کنند که واقعا تأمل بر انگیز است و گویی جز نمک به زخم مردم پاشیدن هدف دیگری ندارد.

لازم است یک سامانه جامعه اطلاعاتی برای زمین و املاک راه اندازی گردد.

وزارت راه و شهرسازی با این که سال هاست وعده می دهد در پی راه اندازی یک سامانه الکترونیکی یکپارچه است، با این حال هنوز هم نتوانسته است در این راستا گام بردارد و سامانه ای طراحی نماید که جزئیات مربوط به ساختمان را در محیط جغرافیایی کشور از نظر مساحت، مالکیت و دیگر ابعاد ثبت نماید. این سامانه می تواند زیربنای تمام معاملات را شکل داده و خرید و فروش واحد های مسکونی را کاملا شفاف و عادلانه نماید. با وجود این که ایران کشوری است پهناور که با حجم بالایی از زمین و مسکن همراه است، رشد قیمت ها به گونه ای بوده است که بسیاری از مردم در شرایط کنونی در مضیقه و تنگنا هستند و وجود یک سیستم جامع که مانع از فروش واحد ها با قیمت های غیرمنصفانه و کاملا نجومی می شود، به شدت احساس می گردد.

زمین و ساختمان در صورت های مالی باید دپوی گردد

از جمله دیگر ضعف هایی که در ایران وجود داشته و پیوسته به بدتر شدن شرایط دامن زده است، عدم وجود یک سیستم نظارتی دقیق و جامع به این بازار است به طوری که طی سال های اخیر بسیاری از گروه های اقتصادی و غیراقتصادی درصدد خرید چنین زمین هایی برآمده اند و در این راستا اقدام نموده اند. در حال حاضر مالک اصلی بسیاری از زمین ها و اراضی، نهاد های دولتی همچون تأمین اجتماعی، بانک ها، صندوق های بیمه ای و بازنشستگی، شرکت های مادر تخصصی بزرگ و… هستند. تورم های حال حاضر و رشد قیمت مسکن سبب به اوج رسیدن نرخ ها شده که سبب گردیده دست متقاضیان مصرفی از این بازار کوتاه گردد و کمتر کسی بتواند در راستای خرید مسکن گام بردارد عاملی که باعث شده حجم معاملات مسکن، کاهش چشمگیری داشته باشد.

درحالی معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان می کند رشد قیمت مسکن کاملا طبیعی است و اصلا انتقادی از شرایط نمی کند که انتظار می رود چنین فرد مسئولی به شدت از فعالیت مجموعه های اقتصادی و غیراقتصادی که در تمام این سال ها هدفشان سرمایه گذاری در حوزه مسکن بوده است گلایه کرده و شاکی باشد. انتظار می رود چنین فرد مسئولی، مالیات های سنگین برای این مجموعه ها در نظر بگیرد بلکه بتواند جلوی فعالیت سوداگرانه این افراد را گرفته و شرایط را ولو اندک بهبود بخشد. در حالی که انتظار ما این است معاون وزیر راه و شهرسازی پای نهاد های قضایی را به ماجرا باز کند تا بتواند مانع از افزایش تعداد خانه های خالی در کشور گردد، ادعا می کند رشد قیمت مسکن کاملا طبیعی است و همه چیز را تماما عادی جلوه می دهد.

هر چند سال یکبار، قیمت مسکن افزایش می یابد و این کاملا طبیعی است!

مازیار حسینی با بیان این که از میان واحد های مسکونی مهری که باید در اختیار متقاضیان قرار بگیرند، چیزی حدود به ۴۶۰ هزار واحد باقی مانده است، اذعان نمود: تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شده است تا این فرآیند سریع تر انجام شده و واحد ها زودتر در اختیار متقاضیان قرار بگیرند. عده ای از مردم به زعم این که دفترچه قسط مسکن خود را اخذ نموده اند با این حال کماکان در راستای تحویل واحد های مسکونی گام برنداشته بودند که این افراد نیز واحد هایشان را تحویل گرفته و این مشکل هم از میان برداشته شد.

حسینی ادامه داد: رشد قیمت در بازار مسکن کاملا طبیعی است که هر از گاهی مشاهده می شود، عموما هر چند سالی یکبار شاهد جهش قیمت مسکن هستیم که پس از مدتی بازار به آرامش می رسد و تعادل و ثبات را تجربه می نماید.

ایشان با بیان این که در سال ۹۷ شاهد افزایش قیمت مسکن بودیم، اظهار داشت: قسمتی از این رشد قیمت در نتیجه رکود چند سال اخیر بازار مسکن بود از این رو می توان ادعا کرد، این رشد قیمت در حوزه مسکن کاملا طبیعی و عادی بوده است. وی با اشاره به فعالیت های دشمن اذعان نمود: بخشی از مشکلاتی که وجود دارند نتیجه تلاش های دشمن هستند از این رو می توان ادعا کرد، دشمن در تمام حوزه ها سعی دارد خصومت خود را به رخ بکشد و نشان دهد. ایشان با تأکید بر این که از چند روز گذشته، فعالیت هایی از سوی سایت های اینترنتی مشاهده شده است، عنوان کردند: این بازی بود که برخی از مشاوران املاک آن را استارت زدند و هیچ حقیقتی ندارد. وی در خصوص بازار اجاره بها نیز سخنانی ارائه نمود و تصریح کرد: رشد اجاره بها معضلی است اساسی که انتظار می رود مسئولان مربوطه با آن برخورد کرده و شرایط را بهبود بخشند. ما اتفاقی نداشته ایم که رشد این گونه قیمت را سبب شود.

ایشان از مکانیزم های در نظر گرفته شده برای کنترل و مدیریت قیمت مسکن سخن به میان آوردند و اظهار داشتند: طی روز های آینده این مکانیزم ها را در دستور کار قرار خواهیم داد و تمام تلاشمان را به کار خواهیم گرفت تا مکانیزم های ایجابی و سلبی را توأمان بنگریم و در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان این که تعداد واحد های مسکونی آماده قرارداد ۱۰۰ هزار واحد است، اذعان نمود: این قرارداد ها در زمره قرارداد های مشارکتی قرار دارند، که دولت نقشی در ساخت و ساز های آن ندارد و تنها آورده ای که در دست ماست، مجوز های قانونی و زمین می باشد.

ایشان ادامه دادند: بخشی از تولیدات خود را به عنوان واحد های مسکونی استیجاری در اختیار اقشار نیازمند قرار خواهیم داد.

  • منبع خبر : شهرخبر