وام مسکن روستایی به ۴۰ میلیون تومان رسید

پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه مبنی بر افزایش سقف تسهیلات بازسازی و نوسازی واحد های مسکونی روستایی به 200 هزار فقره، به تصویب هیئت وزیران رسید.

بر اساس جلسه هیئت وزیران که در تاریخ 27 اسفندماه برگزار گردید با طرح سازمان برنامه و بودجه مبنی بر افزایش سقف تسهیلات بازسازی واحد مسکونی روستایی به 200 هزار فقره موافقت گردید و بانک مرکزی موظف گردید بانک های عامل و سهمیه آن ها در تأمین میزان اعتبار مورد نیاز را با ضمانت سفته زنجیر های سال 98 تعیین تکلیف سازد.

با استناد به مبحث (19) مقررات ملی ساختمان و دیگر مقررات مربوطه، اعتبار مورد نیاز 200 هزار واحد مسکونی، 400 میلیون می باشد، ضمن این که سهم تعریف شده برای متقاضیان به 5 درصد می رسد. پرداخت یارانه سود از سوی شورای عالی اعتبار و پول برای دوره های مشارکت مدنی، فروش اقساطی و همچنین مانده مطالبات معوق که اصل و سود وام را شامل می شود، تضمین شده است. گفتنی است یارانه سود مابه التفاوت سود تعیین شده برای متقاضی و همچنین نرخ مصوب شورای عالی پول و اعتبار می باشد.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، بنیاد مسکن با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، سهم هر استان از تسهیلات را معین خواهد کرد. به علاوه با استناد بر آن چه بانک مرکزی ابلاغ نموده است، به تفکیک استان، سهمیه بانک های عامل تعیین می شود. در هر استان، متقاضیان واجد شرایط شناسایی شده و در راستای معرفی آن ها برای اخذ وام، اقداماتی صورت می گیرد. ضمن این که نظارت هایی به عمل می آید با این هدف که آنچه ساخته می شود در قالب قانون نظام مهندسی و نظام فنی و روستایی باشد.