مروری بر آخرین وضعیت بازار مسکن

بر اساس آمار هایی که آخرین وضعیت بازار مسکن در ماه های گذشته را نشان می دهد، حجم معاملات مسکن در 11 ماه نخست سال جاری در مقایسه با همین برهه زمانی در سال گذشته با کاهش 32.5 درصدی همراه بوده است.

معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، ضمن اشاره به این که حجم معاملات مسکن با روند رو به کاهشی همراه بوده است اظهار داشت در 11 ماه نخست سال جاری در مقایسه با بازه مشابه در سال قبل، افت 32.5 درصدی حجم معاملات به چشم خورده است.

تعداد واحد های فروخته شده در 11 ماه ابتدایی سال 97، 113.9 هزار واحد بوده است که میانگین قیمت برای این واحد ها در همین برهه زمانی، 7.9 میلیون تومان برآورد شده است که در مقایسه با آن چه برای سال 96 به ثبت رسیده، افت 32.5 درصدی حجم معاملات را تجربه کرده و ا افزایش 69 درصدی قیمت مسکن همراه بوده است.

بر اساس آمار های منتشر شده، در ماه بهمن سال جاری حجم معاملات مسکن 9 هزار و 343 واحد بوده است که که میانگین اعلام شده به ازای هر متر واحد مسکونی 9.9 میلیون تومان می باشد که این رقم در مقایسه با حجم معاملات ثبت شده برای بهمن ماه سال 96، از نظر حجم معاملات افت 49.2 درصدی را شاهد بوده و از نظر قیمت به ازای هر متر مربع با رشد 85.1 درصدی همراه بوده است.

بر اساس آمار هایی که وضعیت بازار مسکن در 11 ماه ابتدایی سال جاری را زیر ذره بین برده اند، حجم معاملات مسکن در اردیبهشت ماه امسال، 19 هزار فقره بوده است و بیشترین مقدار را تجربه کرده که آمار ها نشان می دهند از اردیبهشت ماه تا دی ماه سال جاری حجم معاملات با روندی نزولی همراه بوده است با این حال با نزدیک شدن به انتهای سال و در ماه بهمن آن چه مشاهده شده، رشد حجم معاملات مسکن بوده است، به طوری که حجم معاملات در بهمن ماه در مقایسه با ماه دی، رشد 39 درصدی را شاهد بوده است.

رشد قیمت در بهمن ماه کماکان ادامه داشته است، با این حال عنوان می کنند میزان رشد ماهانه قیمت مسکن در بهمن امسال کمتر بوده است و کمترین مقدار را به نسبت 9 ماه گذشته در سال جاری تجربه کرده که 1.7 درصد می باشد.